مازندران از جمله استان های پیشرو به سوی سالمندی است

دکتر آرام مدیرکل بهزیستی استان مازندران در جلسه شورای ساماندهی سالمندان گفت: مازندران از جمله استان های پیشرو به سوی سالمندی است.

جلسه شورای ساماندهی سالمندان با حضور دکتر ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران، دکتر آرام مدیرکل بهزیستی استان، دکتر شادمان مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری، دکترجان بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ، دکتر حسن زاده مدیرکل تأمین اجتماعی نیروهای مسلح استان، قلندری معاون توانبخشی بهزیستی استان، دکترخامه ور کارشناس امور توانبخشی و مسئول حوزه سالمندی بهزیستی استان و جمعی از مسئولین و کارشناسان سه شنبه ۲۴ شهریور در سالن کنفرانس استانداری مازندران برگزار گردید.

مدیرکل بهزیستی استان در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از استاندار محترم در توجه ویژه به موضوع سالمندی مبحث سالمندی را بسیار با اهمیت بر شمرد و ضمن بیان این مسئله که افزایش عمر در عصر حاضر از جمله افتخارات بشر امروز و نشان دهنده توسعه دنیای امروز است، تآکید کرد: مطمئناً این دوره که می تواند به عنوان یک فرصت در جامعه شناخته شود، در صورت عدم وجود برنامه ریزی مناسب می تواند تبدیل به چالشی بزرگ گردد.

وی در ادامه ضریب سالمندی را از جمله معیارهای سنجش میزان گسترش سالمندی در جامعه دانست و افزود: میانگین ضریب سالمندی در کشور ۲۴/۴ در صد و این میزان در استان مازندران طبق آخرین آمار ۴۹ درصد می باشد و خود مؤید این مسئله است که مازندران از جمله استان های پیشرو به سوی سالمندی است.

salmand2411.

دکتر آرام بهزیستی را آماده ورود به بخش های مختلف در این حوزه دانست و از جمله بسترهای ایجاد شده توسط بهزیستی را وجود مراکز روزانه سالمندان و همچنین خدمات در منزل برای سالمندان برشمرد و خواستار یکپارچه سازی و همسو شدن خدمات ارگان ها و سازمان های مسئول شد.

دکتر ربیع فلاح جلودار در این جلسه با تأکید بر اینکه سالمندان در فرهنگ و مذهب ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارند، اظهار داشت: متأسفانه با وجود فرهنگ دینی و ملی غنی در این زمینه ، این مسئله به صورت عملی در کشور آنگونه که باید و شاید نهادینه نشده است.

وی در ادمه ضمن بیان اینکه دستورالعمل های مشخص و کارگشایی در حوزه سالمندان وجود ندارد، خواستار اعمال تغییرات بنیادی شد و خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات کارگشا در این حوزه، لزوم کوچک سازی مسئولیت ها و پیاده سازی فرهنگ تقسیم کار در جهت بهبود عملکرد ها و همچنین تربیت افراد آموزش دیده و افزایش سطح مهارت کارشناسان می باشد.

1414

استاندار مازندران ضمن سپردن مسئولیت اجرایی حوزه سالمندان استان به اداره کل بهزیستی استان، خواستار تجمیع ارگان های دولتی و ایجاد هماهنگی های لازم بین فهالیت ارگان ها در این حوزه و همچنین استفاده بیش از پیش از ظرفیت های بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد شد.

در ادامه دکتر خامه ور کارشناس مسئول سالمندان بهزیستی استان اظهار داشت: بیش از سیصد هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری استان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند که این شامل ۹/۸۱ درصد از جمعیت کل استان می باشد. همچنین پایین بودن نرخ باروری در استان ۱/۰۲ درصد و افزایش امید به زندگی در آینده منجر به سونامی جمعیت سالمندان خواهد شد.

وی ضمن تشریح چالش های پیش روی این حوزه و ارائه گزارش فعالیت های انجام گرفته آمار سالمندان بالای ۶۰ سال تحت پوشش بهزیستی را ۳۰۵۷۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۵۹۹۹ نفر مرد و ۱۴۵۷۳ نفر زن بوده و با توجه به اینکه ۵۲۲۱۱ نفر سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند، در مجموع حدوداً ۲۷ درصد جمعیت سالمندان استان تحت پوشش این دو ارگان می باشند و این خود بیانگر لزوم توجه و برنامه ریزی گسترده تر در این حوزه است.