گیلان سالمندترین و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، عنوان کرد: بر اساس آمار گیلان با دارا بودن ۱۱٫۵۵ درصد سالمند، سالمندترین استان و سیستان و بلوچستان با ۴٫۷۲ درصد سالمند جوان‌ترین استان کشور شناخته شده‌اند.

دکتر پریسا طاهری در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، گفت: سالمندی بحث جدیدی نیست و سالهاست که دنیا با واژه سالمندی روبرو است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود ۹۰۰ میلیون سالمند در جهان زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۵۰ این آمار به ۲ میلیارد نفر برسد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت افزود: تغییرات سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ نشان از دو برابر شدن آمار سالمندان دارد به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۰ سالمندان ۱۱ درصد جمعیت و در سال ۲۰۵۰، ۲۲ درصد جمعیت را به خود اختصاص خواهند داد.

وی افزود: این تغییر در افراد بالای ۸۰ سال بیشتر بوده است به گونه‌ای که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده تعداد سالمندان از تعداد کودکان زیر ۴ سال پیشی گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی آمار سالمندی از افراد زیر ۱۴ سال نیز پیشی بگیرد بنابراین تعداد سالمندان روز به روز در حال افزایش است و این مساله تنها مختص ایران نیست.

وی گفت: آمار جمعیت سالمندی در کشورهای فقیر چند برابر کشورهای توسعه یافته است. در حال حاضر از ۹۰۰ میلیون سالمند ۶۰ درصد در کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این آمار به ۸۰ درصد برسد.

طاهری گفت: در سال ۲۰۰۰ ، ۵/۸ درصد جمعیت مدیترانه شرقی سالمند بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ این عدد به ۱۵ درصد برسد.

وی افزود: طبق آمارها در سال ۲۰۲۵ در ایران ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند شده و تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۲۱٫۷ تا ۲۴ درصد می‌رسد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، عنوان کرد: امسال بیست و پنجمین سالی است که سازمان بهداشت جهانی روز سالمند را گرامی می‌دارد.

به گفته طاهری، در کشور ما از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۵ مرکز آمار به صورت دوره‌ای و هر ۱۰ سال وضعیت تغییر جمعیت را بررسی می‌کرد که بعد از سال ۱۳۸۵ این روند تغییر یافت و تغییر جمعیت هر ۵ سال مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی بر اساس آمارها، میزان سالمندی به نسبت جمعیت در سال‌های مختلف را چنین تشریح کرد: در سال ۱۳۳۵ سالمندان ۶٫۲ درصد؛ در سال ۱۳۴۵، ۶٫۵ درصد؛ سال ۵۵ ، ۵٫۲ درصد؛ سال ۶۵، ۵٫۴ درصد؛ سال ۷۵ ، ۶٫۶ درصد؛ سال ۸۵، ۷٫۳ درصد و سال ۹۰، ۸٫۲ درصد جمعیت گزارش شده است.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۰ میزان جمعیت کشور بیش از ۷۵ میلیون گزارش شده که تعداد سالمندان در این سال بیش از ۶ میلیون نفر بوده است که این میزان ۸٫۲ درصد جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: از ۸٫۲ درصد جمعیت سالمندی ۴٫۱۷ درصد خانم و ۴٫۰۲ درصد آقایان هستند.

طاهری با بیان اینکه جمعیت سالمندی قالب زنانه پیدا کرده است، افزود: افزایش تعداد سالمند چالش نیست بلکه بی‌توجهی به زیر ساخت‌های لازم این موضوع را تبدیل به چالش می‌کند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: امید به زندگی در آقایان ۷۲ سالگی و در خانم‌ها ۷۴ سالگی تخمین زده شده است.

وی گفت: بر اساس آمار گیلان با دارا بودن ۱۱٫۵۵ درصد سالمند، سالمندترن استان و سیستان و بلوچستان با ۴٫۷۲ درصد سالمند جوان‌ترین استان کشور شناخته شده‌اند.

به گفته طاهری؛ جمعیت سالمندی در تهران بیش از میانگین کشوری است.

وی عنوان کرد: تهران بیش از ۱۲ میلیون جمعیت دارد که حدود یک میلیون و ۱۰۲ هزار نفر آن سالمند هستند، همچنین بیش از هزار سالمند بالای ۱۰۰ سال در تهران زندگی می‌کنند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: زمانی که خاطره از امید بیشتر باشد در واقع پیری صورت گرفته است بنابراین وزارت بهداشت موظف است برنامه‌ریزی‌های لازم برای داشتن سالمند سالم را انجام دهد.

طاهری درباره برنامه‌های کلان وزارت بهداشت برای سالمندان، گفت: مراقبت ادغام یافته مختص پزشک و غیر پزشک که مشتمل بر ۱۵ بیماری است بر اساس برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال اجرا است که بر این اساس زمانی‌که سالمندان به مراکز درمان مراجعه می‌کنند ابتدا توسط افراد غیر پزشک از نظر علائم بیماری و عوامل خطر بررسی و سپس به پزشک عمومی ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: پزشک عمومی بعد از انجام بررسی‌ها در صورت نیاز فرد را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد تا روند درمان انجام شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت عنوان کرد: افراد غیر پزشک سالمندان را از نظر فشار خون، چربی خون، مشکلات بینایی، شنوایی، تعادل، اختلال حافظه، بی‌اختیاری ادرار، اختلال خواب، استرس، اضطراب، واکسیناسیون و … بررسی می‌کند و باید از نظر سبک زندگی، رژیم غذایی و ترک سیگار آموزش‌هایی را به سالمندان ارائه کنند و سپس سالمند را طی فراخوانی به مراکز درمان دعوت کنند و بررسی کنند که آیا آموزش‌های ارائه شده جزو زندگی فرد محسوب شده یا خیر.

طاهری کاهش مرگ زودرس را یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت برای سالمندان دانست و گفت: تمام اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از مرگ زودرس در افراد بالای ۸۰ سال است که در این راستا باید تلاش شود وابستگی سالمند به جامعه و خانواده کاهش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تدوین سند ملی تحول سلامت سالمندی خبر داد که به زودی تصویب و اجرایی می‌شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با توجه به ۳۰ شهریور روز جهانی آلزایمر، گفت: آلزایمر بیماری دوران سالمندی است که در حال حاضر ۴۶٫۸ میلیون نفر در جهان با دمانش زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳۱ میلیون نفر برسد.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده هر ۲ تا ۳ ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می‌شود که این آمار در کشور ما متفاوت بوده و هر ۷ دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود به گونه‌ای که در حال حاضر ۶۰۰ تا ۶۵۰ نفر به دمانش مبتلا هستند.