افزایش جمعیت سالمندان در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه با این روند کنترل جمعیت در آینده با افزایش جمعیت سالمند روبرو هستیم، گفت: شاخص رشد جمعیتی و باروری در استان به ترتیب ۱٫۰۳ صدم درصد و ۱٫۳ درصد است. [divider] دکتر محمدرضا میرزایی ظهر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت مقام بهورز به مشکل جمعیتی کشور اشاره […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه با این روند کنترل جمعیت در آینده با افزایش جمعیت سالمند روبرو هستیم، گفت: شاخص رشد جمعیتی و باروری در استان به ترتیب ۱٫۰۳ صدم درصد و ۱٫۳ درصد است.

[divider]

دکتر محمدرضا میرزایی ظهر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت مقام بهورز به مشکل جمعیتی کشور اشاره و با بیان شاخص ۱٫۲۹ درصد رشد جمعیتی ایران  و ۱٫۷ درصدی باروری در کشور افزود: این شاخصها در مازندران پایین است.
 
  • ۱۵ درصد زوج ها نابارور هستند
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در ادامه با بیان اینکه ۱۵درصد از زوجین ما نابارور هستند گفت: با مد نظر قرار دادن مادران های ریسک و تشویق متاهلین به بچه دار شدن و نیز پائین آوردن سن ازدواج از بحران و چالش جمعیتی آتی جلوگیری نمائیم.
 
وی افزود: چالش جمعیتی در مازندران و گیلان بیشتر بوده که می توان با اتخاذ سیاستهای کارشناسی شده برای افزایش جمعیت اقدامات مثمر ثمر انجام داد.
 
وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت اصول PHC را در سال ۱۹۷۸ در آلمالتا  در قالب بیانیه مطرح کرد گفت: این اصول مبتنی بر مراقبت های بهداشتی اولیه بوده که یکی از اهداف اصلی نظام سلامت به شمار می رود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در ادامه با یادآوری اینکه منشور اوتاوا با تصویب ۸ ماده در سال ۱۹۸۲در حوزه PHC تدوین شد از بیانیه ریو ؛ بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در سال ۲۰۱۱ خبر داد.
 
دکتر میرزایی با اشاره به اینکه خرداد ماه سال جاری در فنلاند علمای سلامت و نمایندگان بیش از ۲۱۰ کشور جهان طی پنج روز اصولی را در راستای سلامت پایگذاری کردند افزود: تکالیف اصلی دولت ها در بیانیه هلسینکی فنلاند WHOسال ۲۰۱۳ به چند بخش خلاصه شده است.
 
وی در ادامه، تعهد به سلامت و علامت در سلامت به عنوان یک الوویت سیاسی را از جمله بخشهای WHOدانست و تخصیص منابع مورد نیاز سلامت، طراحی ساختار مناسب، تقویت ظرفیت وزارت بهداشت و تعامل سازنده به سایر بخش حکومتی و دولتی ازدیگر موارد بیانیه هلسینکی هستند.
 
دکتر میرزایی با بیان این مطلب که در دولت تدبیر و امید بانک مرکزی ، دکتر نوربخش و رئیس جمهور، در تلاشند وزارت بهداشت را دریابند بر مشارکت بین بخشی در موفقیت بهداشت و درمان کشور تاکید کرد.
 
این مسئول، در ادامه با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی،دامپزشکی، بیمه ها، بهزیستی و همه دستگاه هایی که در حوزه سلامت در ارتباطند بایستی ظرفیت خود را افزایش دهند تصریح نمود: با ظرفیت سازی توسط دستگاه های مرتبط سلامت مردم ارتقاء یافته تا شاهد حوادثی که در جاده تهران – قم بودیم نباشیم.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه در هزاره سوم تغییرات وسیعی در شیوه و سبک زندگی مردم ، تغییر در زندگی شهری- مهاجرت روستائیان به شهر ،تغییر در عادات غذائی- تحرک بدنی وتغییرات در روحی و روانی مردم  صورت گرفته است گفت: بر اساس این تغییرات نیازمند ایجاد تغییرات در برنامه ریزی حوزه سلامت هستیم.
 
  • لزوم بازنگری در برنامه ریزی ها
 میرزایی، با تاکید بر اینکه در حوزه پیشگیری بایستی کارهای بزرگی انجام دهیم گفت: هدف اصلی نظام سلامت ، ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه؛ PHC-SDH بوده ،بازنگری در نظام شبکه و تک تک برنامه های آن را خواستار شد.
 
دکتر میرزایی در ادامه با بیان این مطلب که از پزشک خانواده انتظار داریم پیشگیری، غربالگری و شناسایی بیماریهای واگیر و غیرواگیر را در اهم کارهای خود قرار دهد بیان داشت: درمان امروز مشکلی از ما را حل نکرده بلکه بایستی  اول پیشگیری و غربالگری سپس  ارائه خدمات مدنظر قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه در بحث بهداشت و درمان برای ارتقاء آموزشهای بهداشتی مناسب به افراد جامعه بایستی سرمایه گذاری کرد، سرانه آموزش در ایران را هفت درصد اعلام کرد و تصریح نمود: با ردیف اعتباری خوب در بحث آموزش می توان در ارتقائ سلامت جامعه به موفقیت هایی برسیم.
 
میرزایی در ادامه، با بیان اینکه با وجود اعتبار در بخش اموزش می توان از طریق صدا و سیما و رسانه ها به مردم اگاهی داد به تب شالیزار و آموزش آن در رسانه رادیو و تلویزیون اشاره نمود  که توانست مثمر ثمر باشد.
 
در پایان این مراسم از بهورزان نمونه استان و مربیان  با اهدا لوح سپاس قدردانی شد.