تلفیق سندملی سالمندان در وزارت بهداشت و بهزیستی

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی از تشکیل کارگروهی برای تلفیق سند ملی سالمندان در بهزیستی و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: به زودی اعضای این کارگروه مشخص می‌شوند.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی از تشکیل کارگروهی برای تلفیق سند ملی سالمندان در بهزیستی و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: به زودی اعضای این کارگروه مشخص می‌شوند.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، در حاشیه نشست تخصصی نقد و بررسی احکام سالمندی در برنامه ششم توسعه در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر ۸.۳ جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که در برخی استان ها مانند گیلان نرخ سالمندی ۱۱ درصد است که دارای بیشترین سالمند را دارد و در برخی دیگر مانند سیستان و بلوچستان نرخ سالمندی ۴.۸ درصد را دارد.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می شود تا سال ۲۰۵۰، ۲۵ درصد جمعیت کشور سالمندان باشند. به همین دلیل باید روی مسائل اجتماعی، اقتصادی و سلامت سالمندان تمرکز کرده و اقدامات و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آنها داشته باشیم.

2L3A8112

بندپی با اشاره به اینکه تغییرات بین‌النسلی ایجاد شده و همچنین بیماری های پرهزینه و صعب‌العلاج سالمندان نشان‌دهنده این است که جمعیت نیازمند توجه ویژه ای هستند، بیان کرد: دولت و دستگاه‌های ذیربط باید برای آنها برنامه ریزی داشته باشند، چون این افراد آسیب‌پذیر هستند.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: یکسری از برنامه و راهبردها نیاز به قانون دارد و یکسری نیز نیاز به قانون نداشته و می توانیم با همکاری دستگاه ها کار را آغاز کنیم که یکی از این برنامه هایی که نیاز به قانون ندارد، تدوین سند ملی راهبردی سالمندان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سند در بهزیستی و یک سند نیز در وزارت بهداشت برای سالمندان تهیه شده است، تصریح کرد: در جلسه امروز که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز حضور داشت، به تفاهم رسیدیم که کارگروهی مشترک برای تلفیق این دو سند ایجاد و پس از بررسی یک سند ملی مشترک برای سالمندان ارائه شود و در نهایت در شورای عالی رفاه نهایی خواهد شد.

بندپی با تاکید بر اینکه دولت باید به لحاظ حقوقی به مسائل سالمندان رسیدگی کند، اظهار داشت: ۳۰ درصد از موضوعات سالمندان نیز مربوط به سلامت جسمی است و ۷۰ درصد به حمایت اجتماعی، منزلت و قادرسازی آنها بازمی گردد که به شورای عالی رفاه محول شده است.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه طی ۱۰ روز آینده اعضای کارگروه تلفیق سند ملی سالمندان از دستگاه های مختلف مشخص خواهد شد، اظهار کرد: نمایندگانی از وزارت بهداشت، بهزیستی، اساتید و کارشناسان، تشکل های غیردولتی مرتبط و همچنین سایر دستگاه ها برای بررسی این سند مشخص خواهند شد و پس از آن با تشکیل کمیته ای بررسی سند مشترک آغاز می شود و با تشکیل کمیته و کارگروهی بررسی سند مشترک آغاز می شود.

وی از برگزاری همایش مشترک با وزارت بهداشت در روز جهانی سالمند (۷ مهر) خبر داد و گفت: در این همایش پیشرفت کار و گزارشی از مشخص شدن اعضای کمیته تلفیق سند سالمندان ارائه می‌شود که دبیرخانه آن به طور موقت در بهزیستی خواهد بود.

بندپی در خصوص تشکیل شورای عالی سالمندان که مدتی است به تعویق افتاده است، افزود: در این سند زمان تشکیل جلسه شورای عالی سالمندان نیز پیش‌بینی خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی به شاخص های سالمندی اشاره کرد و ادامه داد: درآمد، سلامت جسمی و روانی، قادرسازی، مشارکت و… از جمله شاخص های سالمندی است که در حال حاضر ۸۲ کشور این شاخص‌ها را دارند و ما نیز برای تدوین این شاخص ها با گروهی با حضور وزارت بهداشت، وزارت تعاون، وزارت بهزیستی، مرکز آمار، صندوق جمعیت سازمان ملل و NGOها تشکیل دادیم که مجری آن نیز دانشگاه علوم بهزیستی است.

وی از توسعه محیط های دوستدار سالمند نیز خبر داد و تصریح کرد: این موضوع نیز نیاز به قانون ندارد که با حضور دستگاه های مختلف در این خصوص اقدام خواهیم کرد.

بندپی در مورد تفکیک وظایف بهزیستی و کمیته امداد نیز اضافه کرد: پیشنهاد می کنیم در برنامه ششم توسعه تولیت مسائل اجتماعی به بهزیستی واگذار شود.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: در این خصوص کارگروهی شکل گرفته و در خصوص مسائل اجتماعی و تفکیک کاری در برنامه ششم توسعه تصمیم‌گیری خواهد شد.