۱۲۱ هزار کردستانی سالمند هستند

سید صباح قریشی مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: بیش از ۱۲۱هزار کردستانی، بالای ۶۰ سال سن دارند و جزو جامعه سالمندان استان محسوب می شوند و نیازمند خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی هستند.

سید صباح قریشی شامگاه شنبه در اولین جلسه شورای سالمندان استان کردستان در سنندج اظهار کرد: از این تعداد ۶۱ هزار و ۱۷۹ نفر مرد و مابقی زن هستند.
وی افزود: این افراد جزو جامعه سالمندان محسوب شده و نیازمند خدمات تخصصی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و رفاهی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: تامین نیازها و خواسته های سالمندان در حوزه های رفاهی، درمانی، اوقات فراغت، فرهنگی و اجتماعی امری مهم و قابل توجه بوده و این امر تنها به وسیله بهزیستی محقق نخواهد شد و نیازمند همراهی همه دستگاه های اجرایی و تشکل های مردمی هستیم.

قریشی افزود: امکانات بهزیستی کردستان محدود بوده و هم اکنون تنها می توانیم در مراکز شبانه روزی و مراکز روزانه خویش به پنج هزار نفر از جامعه سالمندان استان به صورت همیشگی خدمت ارائه کنیم.

مژگان مشفق معاون توانبخشی بهزیستی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: جامعه سالمندی به ۳ رده سنی ۶۰ تا ۶۹ سال به عنوان سالمند جوان، ۷۰ تا ۷۹ سال سالمند میان سال و ۸۰ سال به بالا به عنوان سالمند سالخورده تقسیم می شوند که بیش از ۶۲ هزار و ۸۴۲ سالمند کردستانی در رده سنی ۶۰تا ۶۹ سال قرار دارند.

وی افزود: هم اکنون ساختمان بنیاد فرزانگان استان برای خدمت رسانی به سالمندان کردستانی تهیه شده و در مرحله تجهیز هستیم و برش عملیاتی برنامه های سال ۹۴ حوزه سالمندان استان نیز تدوین شده است.

مشفق خاطرنشان کرد: اجرای کامل طرح تکریم سالمندان، تهیه بانک اطلاعاتی سالمندان استان، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های خدمت رسان و برگزاری نشست های منظم سه ماهه شواری سالمندی استان از جمله اولویت هایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی کردستان اظهار کرد: در حال حاضر سه مرکز شبانه روزی به ظرفیت ۲۵۰ نفر در استان کردستان به سالمندان خدمت ارایه می کنند و دو مرکز نیز در قالب طرح مراقبتی سالمندان به صورت سه روز در هفته به جامعه سالمند استان خدمت رسانی می کنند.

مشفق همچنین از اجرای طرح ویزیت در منزل توسط سه مرکز در سطح استان و برای ۱۵۰ سالمند که نیاز به مراقبت های پزشکی و درمانی دارند خبر داد و گفت: کمک رسانی به سالمندان روستایی، اهدای سبدهای غذایی و توزیع شیر رایگان در کنار ارایه خدمات درمانی از دیگر اقداماتی است که توسط بهزیستی ارایه می شود.

وی از ناکافی بودن مراکز درمانی و خدماتی به سالمندان، ناکافی بودن درآمد ماهیانه اکثر سالمندان استان و عدم مسکن مناسب به عنوان چالش های جامعه سالمندی کردستان نام برد و ابراز امیدواری کرد با محوریت شورای سالمندی این مشکلات رفع شود.