خط ملی مشاوره اعتیاد

به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خط ملی مشاوره اعتیاد با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی کشور با شماره تماس ۰۹۶۲۸، راه‌اندازی شد. این خط تلفن به عنوان خط کمکی برای راهنمایی مردم و مراجعه آنها به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اعتیاد و یا معرفی خدمات موردنیاز آنها طراحی شد. این طرح […]

khate-melli-etiyad

به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خط ملی مشاوره اعتیاد با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی کشور با شماره تماس ۰۹۶۲۸، راه‌اندازی شد.

این خط تلفن به عنوان خط کمکی برای راهنمایی مردم و مراجعه آنها به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اعتیاد و یا معرفی خدمات موردنیاز آنها طراحی شد.

این طرح با همکاری مسئولان دفتر اعتیاد بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر و NGOها برنامه‌ریزی شد اما قابلیت آن را دارد که در صورت نیاز به مشاوره، اتوماتیک‌وار به خط ۱۴۸ مشاوره سازمان بهزیستی وصل شود.

مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر در جمع‌بندی‌شان از جلساتی که مدیران بهزیستی داشتند به این نتیجه رسیدند که ارتباط نزدیکی بین مردم و حوزه پیشگیری وجود دارد و پس از بررسی‌ها و مطالعات زیاد مقرر شد برای ایجاد سیستم مکانیزه مستمر و دائمی و ارتباط دو سویه معنادار بین مردم و مسئولان برقرار شود.

برنامه هم این‌طور مقرر شد که امور بودجه‌ای با ستاد مبارزه با موادمخدر و امور عملی و اجرایی با سازمان بهزیستی باشد.

از روز ۱۴ اسفند که روز افتتاح خط مشاوره ملی اعتیاد بود. استان تهران و در ۱۰ روز بعد از آن تمام استان‌های کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

این خط هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن ونشانی مراکز درمانی ترک اعتیاد که دارای مجوز از سازمان بهزیستی کشور وزارت بهداشت هستند اطلاعات تخصصی می‌خواهند.

از قابلیت‌های این خط این است که به صورت همزمان تا ۵۰۰ خط افزایش پیدا می‌کند و در آینده نزدیک به صورت شبانه‌روزی مشاوره خواهد داد.

هزیستی امیدوار است سامانه خط ملی اعتیاد بتواند با اطلاعات و داده‌های مناسب، در سیاست‌گذاری و حل مشکلات مردم و هدایت درست مشاوره کارآمد برای خانواده‌ها موثر باشد.

از سال ۷۴ تاکنون ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک چهار تا شش سال زیر پوشش طرح آمبلیوپی قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۱۰۵ هزار کودک مبتلا به اختلالات چشمی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند ضمن اینکه میزان شیوع تنبلی چشم در کودکان ۴تا ۶ساله،۴/۱ درصد بوده و پیش‌ از این تعداد پایگاه‌های مجری طرح پیشگیری از تنبلی چشم نزدیک به ۲۰ هزار پایگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

از همین‌رو و براساس برنامه موفقی که معاونت پیشگیری در زمینه طرح پیشگیری از تنبلی چشم داشت.

در پایان گفتن این نکته ضرورری است که امسال برای اولین‌بار، کودکان سه ساله هم تحت پوشش قرار گرفتند و امید است امسال هشت درصد کودکان سه ساله تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.