راه اندازی مهد سالمند باعث کاهش مشکلات جسمی و روانی سالمندان می شود

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: راه اندازی و ایجاد مهد سالمند در این استان باعث کاهش مشکلات جسمی و روحی و روانی سالمندان می شود.

پوراندخت عبداللهی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مهد سالمند فضایی برای برقراری ارتباط سالمندان با یکدیگر و بهره مندی از خدمات روانشناسی و ورزشی ایجاد می کند، افزود: در این فضا سالمندان پس از صرف یک وعده غذای گرم به خانه بازگشته و از حمایت خانواده نیز برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: در این مهد، سالمندان تحرک و فعالیت بدنی خود را حفظ کرده و امکان پرداختن به آموزش های مورد علاقه در زمینه های مختلف از جمله قرآن و هنرهای دستی را نیز پیدا می کنند.

عبدالهی پور اظهار کرد: مهد سالمند با ارایه آموزش و توانمندی سالمندان از پیشرفت سریع بیماری های مختلف در سالمندان جلوگیری کرده و دانش و مهارت لازم را در آنها ایجاد می کند تا در صورت ابتلا به بیماری نیز بتوانند بخوبی از خود مراقبت کنند.

وی اضافه کرد: ایجاد و راه اندازی مهد سالمند نیازمند اختصاص فضای مناسب و همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط است و به عنوان یک پیشنهاد در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مطرح می شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه بر اساس آمار واحد آمار مرکز بهداشت استان، جمعیت سالمندی استان ایلام ۴۰ هزار و ۷۸۷ نفر است، گفت: جمعیت سالمندی استان ۷٫۱ درصد کل جمعیت استان را تشکیل می دهد.

عبداللهی پور افزود: ۵۴٫۴ درصد جمعیت سالمندان استان را شهری و ۴۵٫۶ درصد را نیز روستایی تشکیل می دهد بنابراین با توجه اینکه ۶۸ درصد کل جمعیت استان شهری و مابقی روستایی است، این میزان جمعیت سالمندی نشان از افزایش نسبت جمعیت سالمندی در روستاها دارد.

وی یادآور شد: ارتقای سطح آگاهی، بررسی های جسمی به منظور تشخیص بیماری ها و اقدام به موقع برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و انجام معاینات بالینی و آزمایشگاهی برای سالمندان ساکن در روستاهای استان ضروری است.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: جمعیت سالمند جزو اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و نسبت به میانگین جامعه از سطح سواد و درآمد کمتر و ناتوانی جسمی بیشتر برخوردار هستند بنابراین نیازمند خدمات درمانی ویژه هستند.

عبداللهی پور با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال سن به عنوان جمعیت سالمند محسوب می شوند، افزود: ۱۱ بیماری شایع از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان، بیماری های روحی روانی، اختلالات تغذیه ای، اختلالات بینایی و شنوایی، پرفشاری خون و اختلالات گوارشی بین سالمندان استان بررسی می شود.

وی ادامه داد: بسته خدمتی سلامت سالمندان شامل بهبود شیوه زندگی سالم و مراقبت های ادغام یافته سلامت سالمندان با هدف کاهش بار بیماری های اولویت دار و کاهش معلولیت ناشی از این بیماری ها در استان اجرا می شود که در روستاها ۷۱ درصد و در شهرها ۴۲ درصد پوشش دارد.

وی اظهار کرد: جمعیت سالمندی استان نیازمند اقدامات مداخله ای به موقع به منظور تاخیر در شروع بیماری ها و کاهش عوارض ناشی از سیر فیزیولوژیک کهنسالی هستند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام، ایجاد مراکز مشاوره تخصصی سالمندان، راه اندازی سطوح مختلف ارایه خدمات اعم از خدمات در منزل، مراکز جامع خدمات رسانی سالمندی و ایجاد کلینیک های طب سالمندان را از جمله راهکارهای کاهش مشکلات سالمندان عنوان کرد.

عبداللهی پور افزود: پیش بینی احداث مراکز استاندارد برای نگهداری سالمندان بی سرپرست یا بد سرپرست و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی همگام با ارایه خدمات در بخش دولتی از دیگر راهکارها برای توانمندسازی سالمندان است.