مهمترین مشکل سالمندان عدم حمایت عاطفی خانواده ها می باشد

زهره پتویی کارشناس ارشد روانشناسی و مدیر آسایشگاه سرای سلامتی: متاسفانه خانواده ها پس از سپردن سالمندشان به آسایشگاه با گذشت مدت کوتاهی آنها فراموش کرده و خیلی کم به ملاقات سالمندان می آیند به طوری که با تماس های مکرر آنها در جریان دلتنگی و مشکلات سالمند قرار می هیم.

زهره پتویی کارشناس ارشد روانشناسی و مدیر آسایشگاه سرای سلامتی: متاسفانه خانواده ها پس از سپردن سالمندشان به آسایشگاه با گذشت مدت کوتاهی آنها فراموش کرده و خیلی کم به ملاقات سالمندان می آیند به طوری که با تماس های مکرر آنها در جریان دلتنگی و مشکلات سالمند قرار می هیم.

زهره پتویی کارشناس ارشد روانشناسی و مدیر آسایشگاه سرای سلامتی، در گفتگو با خبرنگار گوهرشادنیوز، با بیان اینکه این مرکز باظرفیت نگهداری از ۱۰۰ سالمند یکی از ۲۱ مرکز نکهداری سالمندان شهر مشهد می باشد، گفت: ما در این مرکز از ۶۸ سالمندخانم وآقا نگهداری می کنیم که البته بیشر این عزیران را خانم هاتشکیل می دهند و ضمناً از ۵ نفر سالمند مجول الهویه که از طریق بهزیستی معرفی شده اند نیز نگهداری می کنیم.

وی در خصوص تعرفه نگهداری سالمندان در سرای سلامتی، اظهار داشت: هزینه نگهداری هر سالمند در این مرکز بر اساس تعرفه بهزیستی ماهیانه۶۷۰ هزار تومان است البته برای کسانی که توسط بهزیستی معرفی و هزینه ها شان پرداخت می شود این مبلغ ۴۵۰ هزارتومان می باشد. ناگفته نماند; به این مبلغ براساس ارائه بعضی امکانات رفاهی مثل اتاق یک تخته افزوده می شود.

پتویی با بیان اینکه در این مرکز خدات پزشکی مورد نیاز سالمندان نیز ارائه می گردد، تصریح کرد:  هفته ای سه روز خدمات پزشکی ارائه می شود که یک روز اختصاص به روانپزشک، پزشک مغز و اعصاب دارد تا به وضعیت روحی و روانی سالمندان رسیدگی شود و دو روز دیگر خدمات پزشکی عمومی، کار درمانی، فیزیوتراپی ارائه می گردد.

image311798

وی با بیان اینکه عمده ترین مشکل سالمندان عدم همکاری خانواده هاست، افزود: متاسفانه خانواده ها پس از سپردن سامندشان به مرکز با گذشت مدت کوتاهی آنها فراموش کرده وخیلی کم به ملاقات سالمندان می آیند به طوری که ما باید با تماس های مکرر آنها در جریان دلتنگی و مشکلات سالمندشان قرار دهیم.

این مسئول ادامه داد: با وجود اینکه در این مرکز و بسیاری از مراکز دیگر سالمندان در رفاه و آسایش کامل قرار دارد اما آنجه سالمندان بیشتر از همه به آنها نیاز دارند ابراز محبت و حمایت معنوی خانواده ها است که با هیچ رفاه، آسایش و محبتی که از طرف ما صورت بگیرد، جایگزین نمی شود.

پتویی، عدم توانایی نگهداری سالمندان بیمار را توسط خانواده ها را یکی از علل سپردن آنها به مراکز توانبخشی دانست و افزود: مشغله کاری زیاد فرزندان، حضور بجه ها در خارج کشور، نداشتن حامی ، عدم توانایی مالی برای نگهداری سالمند در خانه و متبلایی سالمند به نوعی از بیماری که خانواده توان مراقبت از او را ندارند، از مهترین علت هاییست که خانواده ها سالمندان را به این مراکز می سپارند.

این مسئول گفت: از مسولین ومتولیان امر و خصوصاً دستندرکاران بهزیستی می خواهم برای این سالمندان که جوانی خودشان به کار و تلاش گذرانده اند حقوق و مزایایی چون بیمه سالمندان در نظر گرفته  تا بار مالی که خانواده های آنها به دوش می کشند و گاهی در توان آنها نیست کم شود.

البته شایان ذکر است این مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان در سال ۱۳۸۶ زیر نظر اداره بهزیستی با هدف خدمت رسانی به سالمندان تاسیس شده است.