ده توصیه‌های غذایی

توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از نابینایی سالمندان

دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری یکی از عوامل اصلی نابینایی در افراد سالمند است. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند به مرور بینایی مرکزی خود را که در رانندگی، مطالعه، و حتی تشخیص چهره‌ها نقش دارد، از دست می‌دهند.

دژنراسیون ماکولای چشم جزو بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای است که استقلال و اعتماد به نفس افراد سالمند را از بین می‌برد. اما همیشه راه‌هایی برای مقابله با این قبیل بیماری‌ها هست. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در تغذیه و سبک زندگی‌تان از ابتلا به چنین بیماری‌هایی در امان باشید.
.
.
.
.


سبزی‌جات برگ‌دار بیشتری میل کنید

سبزی‌جات برگ‌دار بیشتری میل کنید
 سبزی‌جات هر چه سبزتر بهتر! محققان بعد از ده سال بررسی به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که سبزی‌جات سرشار از کاروتنوئید مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری دژنراسیون ماکولای چشم قرار می‌گیرند. در واقع نتایج این بررسی‌ها به سال 1994 برمی‌گردد که محققان آمریکایی ثابت کردند افرادی که کاروتنوئید بیشتری مصرف می‌کنند 43 درصد کمتر از بیماری دژنراسیون ماکولای چشم رنج می‌برند. خبر خوب اینکه سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم‌برگ و کلم کیل و غیره حاوی میزان زیادی کاروتنوئید هستند.


ماهی بیشتری مصرف کنید

ماهی بیشتری مصرف کنید

 
ماهی بیشتری مصرف کنید
 نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف منظم ماهی می‌تواند از بروز دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری جلوگیری کند. نتایج پژوهشی که در Massachusetts Eye and Ear Infirmary به چاپ رسیده است نشان می‌دهد آقایان سالمندی که ماهی بیشتری مصرف می‌کنند (حداقل دو مرتبه در هفته) خطر ابتلا به این بیماری را به نصف کاهش می‌دهند. پژوهش دیگری که توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شده است نیز نتایج مشابهی را به اثبات رسانده است. محققان استرالیایی نیز روی حدود 3 هزار داوطلب بررسی کرده و متوجه شدند افرادی که هر هفته حداقل یک‌بار ماهی می‌خورند به میزان 40 درصد کمتر در معرض این بیماری چشمی قرار می‌گیرند.


 

 ورزش کنید

رزش کنید

ورزش کنید
 همان‌طور که تأثیر مصرف سبزیجات سبز در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم به اثبات رسیده است، نقش ورزش و تحرک بدنی نیز در کاهش خطر این بیماری غیرقابل انکار است. نتایج پژوهشی که توسط محققان انگلیسی و روی 4 هزار نفر بزرگسال بین 43 و 86 سال و به مدت 15 سال انجام شد نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند به میزان 70 درصد کمتر در معرض بیماری دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری قرار می‌گیرند.

 


 میوه بیشتری مصرف کنید

میوه بیشتری مصرف کنید

میوه بیشتری مصرف کنید
 شاید تأثیر میوه‌ها به اندازه‌ی سبزیجات برگ‌دار نباشد اما این مواد غذایی نیز تأثیر شگرفی در سلامت چشم‌ها دارند. نتایج پژوهشی که در سال 2004 در مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل 3 واحد میوه مصرف می‌کنند خطر ابتلا به این بیماری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند. به خاطر اینکه میوه‌ها حاوی پروتئین کاراتنوئیدی به نام «لوتئین» است. اگر جزو افرادی هستید که به میوه و سبزی لب نمی‌زنید بهتر است از ویتامین‌های حاوی لوتئین استفاده کنید.

 


بفرمایید آجیل

بفرمایید آجیل

بفرمایید آجیل
 نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف آجیل‌هایی مانند بادام‌هندی، بادام‌زمینی، گردو و غیره مانع از ابتلا به بیماری دژنراسیون می‌شود. نتایج پژوهشی که در سال 2003 در آمریکا انجام شد نشان می‌دهد افرادی که هر هفته حداقل یک مرتبه آجیل مصرف می‌کنند به میزان 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. نتایج این پژوهش همچنین نشان می‌دهد افرادی که شیرینی‌جات و چیپس بیشتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض بیماری دژنراسیون قرار می‌گیرند.

 


 مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید

مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید
 برای داشتن چشم‌هایی سالم‌تر و پیشگیری از ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای چشم لازم است علاوه بر افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات و آجیل‌ها در مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند نان سفید و شیرینی‌جات احتیاط کنید. خبر خوب اینکه نیازی به حذف کامل کربوهیدرات‌ها نیست. شما می‌توانید کربوهیدرات‌هایی که دارای شاخص گلیسمی پایین‌تری هستند را جایگزین کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کنید. به عنوان مثال برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید، پاستاها و نان تهیه شده از آرد کامل به جای انواع تهیه شده از آرد سفید. نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد این نوع کربوهیدرات‌ها خطر بروز دژنراسیون ماکولای چشم را افزایش می‌دهند.


  مراقب فشار و کلسترول خونتان باشید

مراقب فشار و کلسترول خونتان باشید

مراقب فشار و کلسترول خونتان باشید
 با وجود اینکه نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد اما نتایج پژوهش‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد کنترل چربی و فشارخون خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای چشم را کاهش می‌دهند. به عقیده‌ی این محققان فشارخون بالا خطر دژنراسیون ماکولای پیشرفته را افزایش می‌دهد که امکان دارد به نابینایی منجر شود. البته همان‌طور که گفته شد نیاز به بررسی‌های بیشتری در این خصوص هست. بااین‌حال کنترل چربی و فشارخون برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی لازم است.

 


سیگار را ترک کنید

سیگار را ترک کنید

 سیگار را ترک کنید
 دخانیات به اشکال مختلف به سلامتی آسیب می‌رساند و چشم‌ها نیز از این آسیب‌ها در امان نیستند. نتیجه یک پژوهش جدید که توسط محققان دانشگاه منچستر انجام شده نشان می‌دهد افراد سیگاری 4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم می‌شوند.

 


عینک آفتابی مناسب بزنید

عینک آفتابی مناسب بزنید

عینک آفتابی مناسب بزنید
 برای حفظ سلامت چشم‌ها در روزهای آفتابی نیاز به عینک آفتابی‌های مناسب دارید. توجه داشته باشید که جنس و کیفیت عینک از اهمیت بالایی برخوردار است. این عینک‌ها چشم‌ها را از آسیب اشعه‌های ماورای بنفش محافظت می‌کنند. مشکل اینجاست که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه‌های ماورای بنفش و نور آبی باعث افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم می‌شود. در نتیجه لازم است همان‌طور که پوستتان را با کرم‌های ضدآفتاب از گزند اشعه‌های خورشید حفظ می‌کنید به فکر محافظت از چشم‌هایتان نیز باشید.

 


به طور مرتب چشم‌پزشک بروید

به طور مرتب چشم‌پزشک بروید

به طور مرتب چشم‌پزشک بروید
 لازم است که چشم‌هایتان به طور مرتب ویزیت شوند تا علائم احتمالی بیماری دژنراسیون قبل از اینکه بیماری به مرحله‌ی پیشرفته برسد شناسایی شود. محققان معتقدند که چشم‌ها باید هر دو تا سه سال حداقل یک‌بار بررسی شوند. اگر بین 45 تا 60 سال دارید حتماً به طور مرتب به چشم‌پزشک مراجعه کنید. افراد بالای 60 سال باید هر سال یک مرتبه به چشم‌پزشک مراجعه کنند.