طرح ساماندهی سالمندان در استان لرستان اجرا می‌شود

نادر قربانی مدیرکل اجتماعی استانداری لرستان گفت: طرح ساماندهی سالمندان در شورای سلامت و امنیت غذایی مطرح‌شده و امسال در لرستان اجرا می‌شود.

نادر قربانی مدیرکل اجتماعی استانداری لرستان گفت: طرح ساماندهی سالمندان در شورای سلامت و امنیت غذایی مطرح‌شده و امسال در لرستان اجرا می‌شود.

 نادر قربانی عصر امروز در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: از کارگروه که با دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان مرتبط است می‌توان به کارگروه اجتماعی و فرهنگی، ستاد صیانت از حقوق شهروندی اشاره کرد.

وی افزود: کارگروه‌سلامت و امنیت غذایی، ستاد ساماندهی متکدیان و سالمندان و کارگروه امنیت اجتماعی از دیگر کار گروه‌های مرتبط با دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان است.

مدیرکل اجتماعی استانداری لرستان عنوان کرد: کمیته‌های فرهنگی و پیشگیری، فرهنگی و تسهیلات سفرهای نوروزی، شورای ثبت وقایع حیاتی، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، مبارزه با مشروبات الکلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، شورای پژوهش و کمیسیون نظارت بر اعتبارات و شاخص‌های فرهنگی از مهم‌ترین کمیته‌های زیرمجموعه کمیته فرهنگی و اجتماعی استان است.

وی تصریح کرد: در کارگروه تحکیم خانواده و ارتقای نشاط اجتماعی در بین استان‌هایی که از ۴۰ امتیاز ارزیابی شدند، لرستان تمام ۴۰ امتیاز را کسب کرد و به‌عنوان سومین استان برتر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی معرفی شد.

48814466930796206253-430x287

قربانی بابیان اینکه لرستان سال گذشته، جز سه استان برتر درزمینهٔ حقوق شهروندی بوده، خاطرنشان کرد: در بحث ستاد صیانت از حقوق شهروندی، کار گروه‌های حجاب و عفاف، شهروندی، ستاد ساماندهی مد و لباس و ارزیابی و نظارت فعال هستند و در حال حاضر ۳۰ نفر به‌طور محسوس و نامحسوس این مسائل را در ادارات رصد می‌کنند.

وی بیان کرد: سه کمیته بیماران خاص، کاهش ایدز و ساماندهی سالمندان نیز که زیرمجموعه شورای سلامت و امنیت غذایی است در استان در حال فعالیت است از این رو توانستیم همه ادارات را پای‌کار بیاوریم تا طرح ساماندهی سالمندان امسال اجرا شود.

مدیرکل اجتماعی استانداری لرستان گفت:کمیته امنیت اجتماعی استان نیز که با دو محوریت هویت و همبستگی ملی و حمایت از خانواده‌های زندانیان فعالیت می‌کند که در این کمیته بناشده که سیاست حبس زدایی در استان در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: در قانون جایگزینی حبس، زندانیان جرائم غیر عمد که از تخصص لازم برخوردارند در بدنه ادارات استان به کار گرفته می‌شوند، یعنی در ساعات اداری از توانمندی این زندانیان در دستگاه‌های دولتی استفاده می‌شود و پس از پایان ساعت اداری به زندان منتقل می‌شوند، هدف این است که از فضای نامطلوب زندان تا حد امکان فاصله بگیرند.

قربانی عنوان کرد: بحث ساماندهی متکدیان خیابانی نیز در دستور کار قرار گرفته است ولی متأسفانه بیشتر گداهای استان لرستان وارداتی هستند و در بسیاری از موارد متکدیان، افراد نیازمندی نیستند ولی به این کار عادت کرده‌اند، این افراد از عاطفه و دلسوزی مردم استان سوءاستفاده می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز از وضعیت درآمدزایی خود در لرستان به‌ویژه در دو شهر خرم‌آباد و بروجرد راضی هستند.

وی تصریح کرد: جریمه متکدیان خیابانی مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان است و بر اساس قانون هم بهزیستی نمی‌تواند بیش از ۲۴ ساعت این افراد را نگه‌دارد، درنتیجه باید رسانه‌ها این فرهنگ‌سازی را در جامعه داشته باشند که مردم نباید متکدیان خیابانی را نیازمند واقعی تلقی کرده و به آن‌ها کمک کنند، بلکه حمایت‌های خیریه خود را به بین دوست، آشنایان، همسایگان و یا مؤسسه‌های خیریه و کمیته امداد داشته باشند.