باید بسته‌های تامین اجتماعی برای سالمندان تدوین شود

صادق رستمی رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاکید بر استفاده از تجربیات سالمندان کشور گفت: باید بسته‌های تامین اجتماعی برای سالمندان تدوین شود و با ایجاد سامانه تامین اجتماعی در جهت دسترسی آنان به امکانات گام برداریم.

صادق رستمی رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاکید بر استفاده از تجربیات سالمندان کشور گفت: باید بسته‌های تامین اجتماعی برای سالمندان تدوین شود و با ایجاد سامانه تامین اجتماعی در جهت دسترسی آنان به امکانات گام برداریم.

صادق رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به پدیده سالمندی جمعیت ایران در سال‌های آینده اظهار کرد: پدیده سالمندی پدیده‌ای جهان‌شمول است و خاص کشور ما نیست اما مهم این است که تجربه کشورهای توسعه‌یافته در مورد سالمندان را مطالعه و در کشور اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید سالمندی را تهدید بدانیم، افزود: با برنامه‌ریزی درست در حوزه سالمندان که عمدتا به افراد بالای ۶۰ سال گفته می‌شود، باید آنها را به ادامه زندگی امیدوار نگه داریم و از تجربه و توان آن‌ها برای اداره خود و جامعه کمک بگیریم.

رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان یادآور شد: باید از تجارب سالمندان بهره بگیریم. جمعیت کشور به نحوی در حال رشد است و اکنون بیش از ۸ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند و در ۲۵ سال آینده نزدیک به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید و این جمعیت در بلندمدت بیشتر هم خواهد شد که باید برای مدیریت آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

رستمی ادامه داد: به عقیده من باید سالمندان در وضعیتی باشند که در روزهایی که نیاز به استراحت دارند، مجبور نباشند دائم شبیه فردی معمولی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی حاضر شوند. باید سامانه تامین اجتماعی برای سالمندان به وجود بیاید و همه آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه تفاوتی بین زن و مرد سالمند در ایران نیست، افزود: اما آنچه مهم است وضعیت خاص زنان سالمند است که باید مورد توجه نهادهای متولی قرار گیرد. سالمندان نیازمند بهداشت و سلامت هستند، باید این امکان برای آن‌ها به بهترین و در دسترس‌ترین شیوه فراهم شود چرا که زنان بیشتر در معرض آسیب هستند و باید بیمه‌های تامین اجتماعی و مراقبتی در این ‌باره به‌خوبی عمل کنند.

GalleryImages_9713

رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: واقعیت این است که متولیان و قانون‌گذاران دست روی دست می‌گذارند تا هر سال روز سالمند فرا برسد و سخنی و مساله‌ای مطرح شود، در حالی که مساله بروز سالمندی و روند رو به گسترش آن چیز تازه و مختص یک کشور و دولت نیست. مساله سالمندی حقیقتی گریزناپذیر است و دولت‌ها موظف هستند ملت‌هایشان را در دوران سالمندی پوشش دهند. در هر مساله‌ای اگر مدیریت و برنامه‌ریزی مدون نداشته باشیم تبدیل به بحران می‌شود. سالمندی که دوران بعد از بازنشستگی و دوران پایانی عمر ماست، باید با حفظ کرامت و رعایت مسائل انسانی به بهترین نحو مدیریت شود.

وی با یادآوری این نکته که کشور ما رو به سالمندی است، افزود: با این حال اگرچه دولت‌ها و اساسا حاکمیت در حال برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ باروری در کشورند، باید قبول کرد وضعیت نرخ باروری در هر حالتی که باشد – که حالا رو به بالاست- باز هم پدیده سالمندی رخ می‌دهد و اتفاقا ایران ظرف دو دهه آینده با روند فزاینده سالمندی و بازنشستگی روبه‌رو خواهد شد. همین پیش‌بینی انکارناپذیر ما را متقاعد خواهد کرد که به وضعیت بازنشستگان و جمعیت سالمند خود بیش‌ازپیش توجه کنیم.

رستمی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که با تدوین سندهای مرتبط با سالمندان و با همکاری جمعیت ملل متحد (UNFPA) تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رسانده است که به ایران این امکان را می‌دهد از تجارب کشورهای دیگر استفاده کند. در ایران کارگاه‌های آموزشی در این زمینه ایجاد شده است که بسیاری از نهادها و سازمان‌های مرتبط با مباحث بازنشستگی و سالمندی جزئیات آن تفاهم‌نامه را اجرایی می‌کنند اما این امر نیازمند تدوین و تصویب این سند در دولت و مجلس شورای اسلامی است و به نظر می‌رسد تا بهره‌مندی همه سالمندان از مزایای چنین طرح‌هایی راه‌های زیادی پیش رو باشد.

رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند ایران به‌زودی به یکی از کشورهای پیر دنیا بدل می‌شود و از هر چهار نفر یکی پیر خواهد بود و راندمان توسعه در کشور پایین خواهد آمد و اگر در برنامه ششم توسعه مولفه‌های ورزش، بهداشت و سلامت و مسائلی از این دست نادیده گرفته شود جمعیت ما توان کافی برای مقابله با بحران‌های وابسته به سالمندی را نخواهد داشت.