شهرستان طبس بیش از ۵ هزار سالمند دارد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان طبس گفت: جمعیت سالمندان شهرستان طبس، پنج هزار و ۹۴۱ نفر است که هشت درصد از مجموع جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وحید رضا گازرانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان طبس گفت: جمعیت سالمندان شهرستان طبس، پنج هزار و ۹۴۱ نفر است که هشت درصد از مجموع جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وحید رضا گازرانی صبح امروز در نخستین جلسه شورای ساماندهی سالمندان شهرستان طبس که در محل سالن شهید رجایی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس برگزار شد، اظهار داشت: هیئت وزیران در فروردین ماه ۱۳۸۳ با تصویب آیین‌‌نامه اجرایی مقرر کرده است به منظور ساماندهی سلامت و رفاه سالمندان، شورای ملی سالمندان به دبیری سازمان بهزیستی کشور تشکیل شود.

وی تصریح کرد: منظور از سالمند در این آیین‌نامه تمام افراد ۶۰ سال و بالاتر هستند.منظور از ساماندهی، بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن، ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی می باشد.

گازرانی تصریح کرد: فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه، تأکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند در کشور، تأکید بر حفظ احترام شأن و حرمت سالمند، فراهم ساختن امکان مشارکت مردم، انجمن‌ها و موسسات غیردولتی ازجمله سیاست‌ها و خط مشی‌های این شورا است.

وی افزود: به منظور ساماندهی سلامت و رفاه سالمندان شورای سالمندان شهرستان به ریاست سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس و دبیری رئیس بهزیستی شهرستان و با حضور دستگاه‌ها و ادارات عضو شورا تشکیل جلسه داد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان طبس ادامه داد: ماموریت شورای ملی سالمندان ایجاد فضای لازم برای توانمندسازی سالمندان در راستای حفظ استقلال فردی، کرامت و منزلت ایشان در خانواده و جامعه است.

Ep0g5

گازرانی خاطرنشان کرد: شورای ملی سالمندان با بسیج دستگاه‌های مرتبط در امر خدمات‌رسانی به سالمندان می‌کوشد با سیاست‌گذاری و ایجاد سیستم یکپارچه و منسجم، خدمات جامع سالمندی را در شهرستان گسترش و تسری دهد و از این طریق به افزایش سطح کیفیت زندگی سالمندان و رعایت تکریم و جایگاه اجتماعی ایشان کمک نماید.

وی گفت: مهم‌ترین وظایف این شورا سیاست‌گذاری برای تأمین سلامت و رفاه سالمندان شهرستان، تصویب و اجرای برنامه‌های مربوط به سالمندان که از سوی شورای ملی سالمندان استان ارسال می‌شود، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی سالمندان و اجرای برنامه‌های مصوب شورا است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان طبس خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در محل اداره بهزیستی شهرستان طبس تشکیل شده است و وظایف آن تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با سلامت و رفاه سالمندان، تعیین دستور جلسات شورا و برگزاری جلسات و دعوت از اعضا، پیگیری اجرای تصمیمات شورا و دریافت گزارش عملکرد از دستگاه‌های ذیربط، تهیه گزارش پیشرفت برنامه‌ها و تخلفات دستگاه‌ها از اجرای تصمیمات و تهیه بانک اطلاعات سالمندان با همکاری دستگاه‌های ذیربط است.

گازرانی اضافه کرد: طبق آخرین اطلاعات جمعیت سالمندان شهرستان طبس، پنج هزار و ۹۴۱ نفر است که هشت درصد از مجموع جمعیت طبس را تشکیل می‌دهند و طبق تعهدات بین‌المللی جامعه‌ای که بیش از هشت درصد سالمند داشته باشد ملزم به تهیه سند ملی راهبردی سالمندان است.