کردستان/ دوران سالمندی نیازمند توجه و احترام مضاعف

سالمندی به سال‌ های نزدیک یا پیشی ‌گرفته از میانگین طول عمر بشر اشاره دارد و بنابراین پایان چرخهٔ حیات انسان از سال های نشات است.

سالمندی به سال‌ های نزدیک یا پیشی ‌گرفته از میانگین طول عمر بشر اشاره دارد و بنابراین پایان چرخهٔ حیات انسان از سال های نشات است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، افراد سالمند قابلیت های احیا شوندهٔ محدودی دارند و بیش از دیگر بزرگسالان در معرض بیماری، سندرم‌ ها و کسالت قرار می گیرند و همین امر برخی توانایی ها در انجام امور مختلف را از سالمندان می رباید.

 رسیدن به این سن با تمام ناتوانایی های که برای فرد سالمند به ارمغان می آورد نیاز به توجه را در فرد مسن از سوی دیگر اطرافیان افزایش می دهد.

 اما با افزایش دغدغه شهر نشینی و صنعتی شدن و غرق شدن در مدرنیته شهری امروزه در کمتر خانواده ای یادگاران سال های نه چندان دور کانون گرم خانه را گرما می بخشند و قبل از اینکه از کار افتاده شوند راهی خانه سالمندان می شوند تا سال های تاریکی و خاموشی عمر خود را به تنهایی تجربه کنند.

 امروزه با بیشتر شدن دغدغه های زندگی در خانواده ها حتی در کمتر خانواده ای تحمل حضور فرزند هم وجود دارد چه برسد به اینکه افراد مسن یا به قول امروزی ها غیرقابل تحمل را بتوان در کانون خانواده تحمل کرد و جای برای آنها باز کرد.

 خانه گرمی که برای سالمندان بنا شده است و برگرفته از فرهنگ غربی اما رایج در خانه های ایرانی است، هرچند کار ارزشمندی برای دادن سرپناه به سالمندان بعد از آوارگی در سال های خاموشی عمرشان است اما فرهنگی برگرفته از دنیای پوشالی غرب است که حکومت دنیای دینی و اسلامی ما را تحت الشعاع قرار داده است.

ساماندهی سالمندان استان سمنان

 پدران و مادران جوانتر و کارمندانی که برای دنیای خود هزاران مشغله درست کردند تا از دغدغه پیر داری فرار کنند بعد از اینکه تشخیص دادند حضور سالمندان در خانه آنها مایه دردسر و یک نانخور اضافی و بی درآمد است آنها را راهی خانه های خالی از صمیمیت سالمندان می کنند تا آرامش بیشتری به دست آوردند غافل از اینکه آرامش و نشاط خانه خود را همراه سالمند روانه خانه سالمندان کردند.

 سالمندان امروز در سال های جوانی و بازدهی خود تمام توان خود را یک تنه برای آسایش و به ثمر رساندن گاها ۱۰ فرزند و بیشتر به انجام کار سخت و مشقت آور گذراندن و امروز یک فرزند از آن ۱۰ فرزند که هر کدام برای خود کاره ای شدند و با کار شبانه روزی پدر و دست های پینه بسته مادر به جای رسیدند از نگهداری پدر یا مادری که تمام سال های جوانی خود را صرف خوشبختی فرزندان خود پیر شدند، ندارند.

 بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان ۷٫۴ درصد از جمعیت استان را سالمندان بالای ۶۰ سال سن تشکیل می دهند.

فرزام بیدارپور در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱۸ هزار نفر از جمعیت استان  سالمند هستند و شاخص سالمندی در استان ۳۳ درصد است.

 لازم به ذکر است وجود سرای سالمندان در عصر حاضر و سالهای آینده با توجه به بافت جمعیتی جامعه از یک سو و همچنین کوچک شدن خانواده ها از سوی دیگر یکی از نیازهای لازم و ضروری هم هست و به همین دلیل باید این حوزه مورد عنایت بیشتری قرار گیرد.