هزار و ۲۰۰ سالمند در قم از بهزیستی خدمات می‌گیرند

رضا سلیقه قبل از ظهر یکشنبه در جلسه شورای اسلامی شهر قم از خدمات‌دهی این سازمان به هزار و ۲۰۰ سالمند قمی خبر داد.

 رضا سلیقه قبل از ظهر یکشنبه در جلسه شورای اسلامی شهر قم از خدمات‌دهی این سازمان به هزار و ۲۰۰ سالمند قمی خبر داد.

 رضا سلیقه قبل از ظهر یکشنبه در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ارائه ۱۵۰ نوع خدمت در سازمان بهزیستی اظهار داشت: در استان قم ۲۲ هزار معلول با معلولیت‌های مختلف زندگی می‌کنند که در بهزیستی برای آنها پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این میان ۳۹۰ معلول ضایعه نخاعی، ۲۷۰۰ بیمار اعصاب و روان و ۷ هزار بیمار ذهنی شناسایی شده‌اند و زیر پوشش هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: تمام این افراد که در مراکزی نگهداری می‌شوند که ماهانه ۲۵۰ هزار تومان یارانه به آنها تعلق می‌گیرد که این رقم برای نگهداری از آنها کافی نیست و همین مقدار هم باید از خانواده‌ها هزینه دریافت شود که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در حال رفتن به سوی سالمندی است و برای مدیریت سالمندان باید فکری کرد، ابراز داشت: در استان قم ۸۰ هزار سالمند زندگی می‌کنند که هزار و ۲۰۰ نفر از ما خدمات می‌گیرند.

سالمندان باید در خانه نگهداری شوند

سلیقه با اشاره به اینکه ۱۸۰ سالمند در مراکز بهزیستی قم نگهداری می‌شوند اضافه کرد: ما به دنبال افزایش تعداد مراکز نگهداری سالمندان نیستیم چراکه سالمندان باید در خانه نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه ۴۲۰۰ ناشنوا و هزار نفر نابینا در قم شناسایی شده‌اند، گفت: تعداد معلولان جسمی حرکتی هم در قم ۴۲۰۰ نفر است.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه بیماران ضایعه نخاعی‌ بین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان مستمری ماهانه دریافت می‌کنند، عنوان کرد: همچنین ۱۲۰ هزار تومان حق پرستاری و همچنین هزینه لوازم بهداشتی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود و امسال جزو استان‌هایی بودیم که ۱۰۰ درصد هزینه‌های پرستاری اینگونه از افراد را پرداخت کردیم.

وی گفت: ۲۵۰ مرکز به صورت غیر دولتی در قم در حوزه‌های گوناگون بهزیستی فعالیت می‌کنند که ۳۳ مرکز فقط مختص معلولان است و در بحث بیماران ناشنوا نیز در دو حوزه کاری فعالیت صورت می‌گیرد که شامل پیشگیری و توان‌بخشی است.

تحصیل ۲۳۰ دانشجوی معلول در قم

سلیقه با اشاره به اقدامات حوزه نخست در مورد ناشنوایان تصریح کرد: تست شنوایی‌سنجی در مورد همه نوزادان اعمال می‌شود و سال گذشته ۲۳ هزار نوزاد مورد سنجش قرار گرفتند که بر این اساس، ۴۰ نوزاد ناشنوا و کم شنوا در قم شناسایی شدند و برای ۲۴ نفر از آنها هزینه ۳۰ میلیون تومانی کاشت حلزون گوش پرداخت شد.

وی با اشاره به تحصیل ۲۳۰ دانشجوی معلول در قم گفت: همه هزینه‌های دانشگاه این افراد پرداخت شده است؛ میزان کمک هزینه در سطح دکتری برای این قبیل دانشجویان ۵ میلیون تومان است.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به نقش بهزیستی در پیشگیری از تخلفات اجتماعی ادامه داد: در زمینه آمار اعتیاد متوسط سطح کشور را داریم.

وی اضافه کرد: در زمینه طلاق هم در یک سال گذشته برنامه‌های پیشگیری انجام شده که توانسته‌ایم رتبه طلاق استان قم را از رتبه سوم در سطح کشور به رتبه پانزدهم برسانیم.