مراقبت‌های پرستاری از سالمندان، دارای اهمیت فراوانی است

مراقبت‌های پرستاری در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که سهل‌انگاری در این امر منجر به بسیاری از ضعف‌ها، افت‌های ذهنی، ابتلای به بیماری‌ها و مزمن شدن‌ آنها می‌شود.  [divider] کارشناس ارشد مامایی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در گفت‌و‌گو با ایمنا بر آرامش جسم و روان سالمندان تاکید کرد و گفت: برای […]

مراقبت‌های پرستاری در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که سهل‌انگاری در این امر منجر به بسیاری از ضعف‌ها، افت‌های ذهنی، ابتلای به بیماری‌ها و مزمن شدن‌ آنها می‌شود.
 [divider]
کارشناس ارشد مامایی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در گفت‌و‌گو با ایمنا بر آرامش جسم و روان سالمندان تاکید کرد و گفت: برای سالمندان مراقبت هایی مطرح است که می‌بایست مورد توجه باشد.
سهیلا سلوکیان در خصوص این مراقبت‌ها به توصیه نکاتی پرداخت و افزود: مراقبت در غذا و استفاده از رژیم‌های غذایی خاص و بخصوص با این توجه که فقر غذایی در این سنین ممکن است سبب بروز و ظهور بسیاری از عیوب و نقایص و حتی تیرگی وضع شعوری باشد، لازم است. همچنین این امر از عواملی است که می‌تواند در نشاط و سلامتی، در پیشگیری از بروز عیوب و نقایص مؤثر باشد.
وی تصریح کرد: مراقبت در حرکت و کار و تلاش ضروری است بطوریکه سالمند باید از رکود و درجا زدن بپرهیزد و از سوی دیگر از افراط در کار و تلاش خودداری کند، در واقع ورزش برای همه افراد لازم است و برای افراد پیر لزوم بیشتری دارد زیرا سبب آن می‌شود که از بروز بسیاری از اختلالات و عوارض جلوگیری کند.
کارشناس ارشد مامایی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی در خانواده و محیط برای آنان را ضروری دانست و اظهارداشت: مراقبت‌های پرستاری در این سن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که بسیاری از ضعف‌ها، افت‌های ذهنی، ابتلا به بیماری‌ها و مزمن شدن‌ها ناشی از کوتاهی و یا سهل‌انگاری در همین امر است.
سلوکیان مراقبت‌ در پیشگیری از اختلالات روانی و بخصوص جدا کردن بیمار از محیطی که در آن ناراحتی و نگرانی و خاطرات دردناک و نگران‌کننده است را لازم دانست و عنوان کرد: باید در این سنین سعی کنیم خبرهای ناراحت‌کننده که جنبه ضربه‌ای روانی دارند به آنها ندهیم و یا موجباتی پدید نیاوریم که آنها دچار بیقراری شوند و گرفتاری‌شان بیشتر و افزون‌تر شود.
وی با تاکید بر آنکه دور نمودن سالمندان از ملالت‌ها و افسردگی‌ها، تنهائی‌ها و انزواها و حتی مصرف داروها که ممکن است خطرات گوناگونی برای آنان فراهم آورد را ضروری است و یادآور شد: باید توجه داشت که گاهی خطر در دو سه قدمی سالمندان است، بیماری قلبی، سکته قلبی یا مغزی، از اختلالاتی است که سالمندان با آن مواجهند و اطرافیان سالمند باید همواره بیداری و هشیاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
کارشناس ارشد مامایی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان تاکید کرد: مسائل مربوط به مسکن، محیط زیست، حیات اجتماعی، اشتغال، آموزش و واداشتن سالمندان به پذیرش وضع خود، شکیبائی، شوخ طبعی، برانگیختن احترام، خواب و استراحت، حل و رفع مشکلات، پیشگیری از مزمن شدن مرض از جمله مسائلی است که هر یک به نحوی در سلامت و حیات جسمی و روانی سالمندان موثر است.