عوارض مصرف همزمان داروها در سالمندان

دکتر آزاده سادات زنده‌باد دکترای طب سالمندی با اشاره به اینکه پیشگیری و درمان بیماری‌های شایع سالمندان از مهم‌ترین خدمات کلینیک‌های طب سالمندی است، اظهار کرد: مراجعه به متخصص طب سالمندی موجب جلوگیری از مشکلاتی می‌شود که نتیجه مصرف داروهای همزمان است.

دکتر آزاده سادات زنده‌باد دکترای طب سالمندی با اشاره به اینکه پیشگیری و درمان بیماری‌های شایع سالمندان از مهم‌ترین خدمات کلینیک‌های طب سالمندی است، اظهار کرد: مراجعه به متخصص طب سالمندی موجب جلوگیری از مشکلاتی می‌شود که نتیجه مصرف داروهای همزمان است.

دکتر آزاده سادات زنده‌باد در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه افزایش سن موجب تغییر اخلاق، روحیه، الگوی مصرف غذایی، خواب و ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود، گفت: با توجه به مشکل‌های متعددی که در دوران سالمندی برای افراد ایجاد می‌شود، وجود رشته طب سالمندی در تمام کشورها ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه یک متخصص طب سالمندی مسئول ارزیابی و کنترل تمام بیماری‌های شایع در سالمندان است، یادآور شد: یک متخصص سالمندی باید با روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب، متخصص تغذیه، مددکار اجتماعی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ارتباط داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن به فرد سالمند برای بهبودی بیماری‌هایش کمک کند.

این دکترای طب سالمندی خاطرنشان کرد: افزایش فشار خون، دیابت، کم کاری تیروئید، اضطراب، اختلال خواب، افسردگی، آلزایمر، پوکی استخوان و مشکلات تغذیه‌ای از شایع‌ترین شکایت‌های افرادی است که به کلینیک‌های تخصصی سالمندان مراجعه می‌کنند.

424763_290
زنده‌باد با اشاره به اینکه سالمندان برای رفع مشکلات خود ناچارند به چندین متخصص مراجعه کنند، تصریح کرد: در صورت مراجعه فرد سالمند به چند متخصص باید چندین داروی مختلف را همزمان مصرف کند که موضوع پلی فارمسی (چند دارویی) از اهمیت به ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین مراجعه به متخصص طب سالمندی موجب جلوگیری از مشکلاتی می‌شود که نتیجه مصرف داروهای همزمان است.

وی با تاکید بر اینکه افراد سالمند باید در تمام دوره‌های زندگی خود با متخصص طب سالمندی مشورت کنند، بیان کرد: تمام خدماتی که در کلینیک‌های تخصصی سالمندان انجام می‌شود جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های شایع سالمندان است.

این دکترای طب سالمندی با تاکید بر اینکه بیمار سالمند باید هنگام مراجعه به پزشک، بررسی جامع شود، تصریح کرد: پزشکان باید دیدی متفاوت به بیمار سالمند داشته باشند. به طور مثال اگر سالمند به یک متخصص قلب مراجعه کند، نباید تنها فشار خون وی مورد توجه قرار گیرد بلکه او باید در این زمان توسط متخصص طب سالمندی ارزیابی کامل شود.

زنده‌باد در پایان با اشاره به اینکه این روش به علت شناسایی مشکلات آینده سالمندان و پیشگیری از بیماری‌ها در تمام دنیا، مفید شناخته شده است، اظهار کرد: شناسایی بیماری‌ها قبل از ابتلا به آن موجب کاهش هزینه‌هایی که به فرد سالمند و خانواده وی تحمیل شده است، می‌شود. به طور مثال اگر به یک اختلال حافظه ساده در معاینه‌های عمومی سالمند توجه نشود، این بیماری در آینده پیشرفت می‌کند و به آلزایمر تبدیل می‌شود. بنابراین مراجعه به پزشک متخصص طب سالمندی می‌تواند موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و کاهش فشارهای مختلف بر خانواده شود.