بنیاد فرزانگان نقطه امید سالمندان

دکتر فرید براتی‌سده رئیس شورای ملی سالمندان با بیان این مطلب می‌گوید: پس از انقلاب و به ویژه در دو دهه گذشته نرخ زادآوری بسیار کم بود اما از دو سال گذشته با توجه به سیاستگذاری‌های جمعیتی، کمی افزایش داشته است و از آن طرف با توجه به گسترده شدن بهداشت و امید به زندگی […]

دکتر فرید براتی‌سده رئیس شورای ملی سالمندان با بیان این مطلب می‌گوید: پس از انقلاب و به ویژه در دو دهه گذشته نرخ زادآوری بسیار کم بود اما از دو سال گذشته با توجه به سیاستگذاری‌های جمعیتی، کمی افزایش داشته است و از آن طرف با توجه به گسترده شدن بهداشت و امید به زندگی  عمر افراد بیشتر شده و به تعداد سالمندان اضافه شده است.
با یک نگاه اجمالی به آمار جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال در سال ۱۳۷۰ (۵/۸) درصد بود و ۵ سال بعد در سال  ۱۳۷۵ به (۶/۶) درصد رسید و در سال ۱۳۹۰ این رقم به(۱۹/۸) افزایش یافت. با این رشد در سال ۱۴۲۰- یعنی کمی بعد از برنامه چشم‌انداز- بیش از۱۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر سالمند خواهیم داشت.
فرید براتی‌سده با اشاره به اینکه سالمندان نیازهای ویژه‌ای دارند و نیازمند خدمات بیشتری هستند، می‌گوید: برخی از خانواده‌ها به دلیل تغییر در سبک زندگی تنهاتر شده‌اند و خانواده ترجیح می‌دهد که آنها را به مراکز نگهداری از سالمندان بسپارد که نگهداری درمراکز هم مشکلات خاص خود را دارد.
 
 سالمندی زنانه شده است     
 واقعیت این است که زنان در کشور بیشتر از مردان به سن سالمندی می‌رسند و این نشان از امید به زندگی و رعایت بهداشت و سلامت است. براتی با بیان این مطلب می‌گوید: بر اساس آمار در سال ۹۰ مردان سالمند ۹۷ /۷ درصد بودند و تعداد زنان سالمند ۴۲/ ۸ درصد بوده است. این روانشناس تاکید می‌کند‌: در بررسی‌های اخیر مشاهده می‌شود که سن سالمندی در زنان دو سال کاهش پیدا کرده و زنان در ۵۸ سالگی به سالمندی می‌رسند که از عوامل این سالمندی زودرس می‌توان به بیماری‌ها، افسردگی در زنان و مشکلات زندگی اشاره کرد.
 
  به شکل جدی برای سالمندان برنامه‌ریزی نشده است 
 این تصور غلط است که سالمندان را تنها و بیمار و مهجور در گوشه‌ای از اتاق یا در مراکز نگهداری از سالمندان نشان دهیم و این دیدگاه در جامعه از طریق نگرش‌های عمومی در رسانه‌ها دامن زده می‌شود. براتی با بیان این مطلب می‌گوید: البته برخی از دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها هم بدشان نمی‌آید خودشان را با برنامه‌های دیگر سرگرم کنند و برنامه‌ای برای سالمندان نداشته باشند.
در قانون به‌کارگیری بازنشستگان ممنوع است اما بسیاری از بازنشستگان توانایی کار کردن را دارند و می‌توان از پتانسیل آنها برای انجام برنامه‌ها استفاده کرد فقط باید به نیازهای خاص و توانایی‌های مثبت سالمندان توجه و برایشان برنامه‌ریزی کرد.
DSC_0036
 
 تغذیه و بیمه سالمندان در‌هاله‌ای از فراموشی 
 در کشورهای دیگرسالمندان بالای ۶۰ سال علاوه بر داشتن بیمه‌هایی که در طول کار و زندگی داشتند تحت پوشش بیمه‌های خدماتی و رفاهی قرارمی‌گیرند اما درایران به‌رغم تلاش مسئولان بر بیمه همگانی هنوز هم سالمندانی را می‌بینی که ازهیچ نوع بیمه‌ای برخوردار نیستند.
براتی به وضعیت بیمه و تغذیه سالمندان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: تغذیه در سالمندی بسیارمهم است و دولت باید سبد‌های کالایی ویژه‌ای برای آنها تعریف و توزیع کند و در مورد تغذیه سالمندان به چند مورد کتاب که سازمان بهزیستی منتشر کرده اکتفا شده است.

در کنار آن شرکت‌های بیمه‌گر برنامه خاصی برای سالمندان که ممکن است به هر دلیل نیاز به خدمات داشته باشند ندارند.
 
 سالمند معتاد هم داریم اما آماری از تعداد آنها نداریم
 براتی وجود سالمندان معتاد را تائید می‌کند و می‌گوید: مشخص است که در میان سالمندان، معتاد هم وجود دارد. آنها کسانی هستند که با وجود سن بالا یا نمی‌توانند یا مایل نیستند مواد را ترک کنند و درصدد هستیم با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برای معتادان سالمند شرایط و راهکاری مناسب با حال این افراد پیدا کنیم.
 بنیاد فرزانگان نقطه امید سالمندان
 در تهران و شهرهای دیگر بنیادهایی به نام بنیاد فرزانگان تاسیس شده و سالمندان  به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مشغول هستند و آنها در کلاس‌های آموزشی در زمینه سالمندی، مشکلات سالمندان، نحوه ارتباط گرفتن با نسل جدید، نحوه مصرف دارو و… حاضر می‌شوند و با اشتیاق در تورهای یک‌روزه داخل شهر و شهرهای اطراف شرکت می‌کنند.
براتی با بیان اینکه بنیاد فرهیختگان در ۱۰ استان کشور تاسیس شده می‌گوید:  بنیاد در استان‌های گیلان، گلستان، خراسان‌جنوبی، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، همدان و کرمانشاه فعال است.