برای کند شدن روند پیشرفت آلزایمر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بیماری آلزایمر موجب تخریب و مرگ سلول‌های مغزی شده که در ‌‌نهایت باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی فرد مبتلا می‌شود. از آنجا که هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد ارائه چند نکات مهم برای کند شدن روند پیشرفت این بیماری بسیار حائز اهمیت است که در این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

بیماری آلزایمر موجب تخریب و مرگ سلول‌های مغزی شده که در ‌‌نهایت باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی فرد مبتلا می‌شود. از آنجا که هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد ارائه چند نکات مهم برای کند شدن روند پیشرفت این بیماری بسیار حائز اهمیت است که در این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال حافظه و دیگر کارکردهای مهم ذهنی است که می‌تواند زندگی روز مره فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری موجب تخریب و مرگ سلول‌های مغزی شده که در ‌‌نهایت باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی فرد مبتلا می‌شود. از آنجا که هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد ارائه چند نکات مهم برای کند شدن روند پیشرفت این بیماری بسیار حائز اهمیت است که در این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

بالا بردن توانایی ارتباطی بیمار
برای بالا بردن توانایی بیمار در درک و تفسیر پیام‌ها مراقب باید در برخورد با بیمار صبور باشد. محیط را طوری تنظیم کند که سر و صدا و رویدادهایی که موجب انحراف فکری می‌شوند در آن کمتر باشد. از جملات روشن و قابل درک استفاده نماید، زیرا بیمار غالبا معنی لغات را فراموش کرده و یا در سازمان دادن به افکارش دچار مشکل می‌شود. در این موارد، تهیه فهرست و راهنمایی‌های کتبی به صورت ساده می‌توانند به عنوان یادآور مورد استفاده قرار گیرند. گاهی نیز بیمار می‌تواند با اشاره به اشیا و از طریق غیر کلامی ارتباط برقرار کند. محرک‌های لمسی مانند در آغوش گرفتن یا نوازش بیمار به عنوان ابراز محبت، توجه و امنیت تلقی می‌شود.

1922
تقویت استقلال در مراقبت از خود
تغییرات مغزی بیمار باعث می‌شود توانایی حفظ استقلال فیزیکی بیمار مبتلا به آلزایمر مختل شود. بنابراین باید تلاش کنیم تا عملکرد بیمار برای مدت طولانی‌تری مستقل بماند. برای تحقق این موضوع پیشنهاد می‌شود که کارهای روزانه به نحوی سازمان داده شوند که گام‌ها کوتاه و قابل انجام تقسیم شوند تا بیمار با انجام هر گام احساس کند که در اجرای فعالیت موفق است. باید توجه داشت حفظ استقلال فردی و عزت بیمار مبتلا به آلزایمر بسیار اهمیت دارد. این موضوع باعث می‌شود بیمار تا حد امکان تشویق شده و در مراقبت از خود مشارکت نماید.

برآوردن نیاز به روابط اجتماعی و صمیمیت
ارتباط با دوستان قدیمی می‌تواند آرامش بخش باشد. بنابراین ملاقات‌ها، نامه‌ها و تماس تلفنی با دوستان باید مورد تشویق قرار گیرد؛ ولی بهتر است که هر بازدید به یک یا حداکثر دو نفر محدود شود. از آنجا که سرگرمی اهمیت دارد، باید بیمار را تشویق کرد تا فعالیت‌های ساده‌ای مثل پیاده روی، ورزش و معاشرت اجتماعی را انجام دهد. انجام فعالیت‌های ورزشی گروهی نیز جهت جلب انگیزه بیمار و الگوبرداری می‌تواند کمک کننده باشد. برای تحقق این موضوع بیمار می‌تواند آرامش و رضایت را در دوستی با یک حیوان خانگی (گربه) بیابد. مراقبت از حیوان خانگی توسط فرد مبتلا به آلزایمر یک فعالیت رضایت بخش و وسیله‌ای برای صرف انرژی است. بیمار آلزایمر نیاز به صمیمیت را از بین نمی‌برد و معمولا انجام کارهای ساده‌ای مثل بغل کردن، نوازش و… می‌تواند در بهبود حال او موثر باشد.

تقویت و تغذیه کافی
زمان صرف غذا می‌تواند یک فرصت خوشایند باشد. بنابراین باید به صورت ساده و آرام و بدون برخورد انجام شود. بیمار غذاهای آشنایی را که دارای ظاهر اشتها آور و طعم خوب است را ترجیح می‌دهد. بنابراین باید سعی کنیم در هر وعده یک نوع غذا برای او استفاده کنیم تا جلوی بازی کردن بیمار با غذا گرفته شود. برای پیشگیری از خفگی باید غذا را به تکه‌های کوچک تقسیم کرد. مایعات نیز اگر به صورت ژله باشد بلع آسان‌تر می‌شود.

بعضی از بیماران می‌توانند به خوبی با دست غذا بخورند ولی با پیشرفت بیماری ممکن است غذا دادن به بیمار ضرورت یابد. بنابراین در زمان غذا خوردن و بعد از آن باید به فراموشکاری، بی‌علاقگی، بهداشت دهان و دندان و گیر کردن لقمه در گلو توجه کافی داشت.

تقویت تعادل بین فعالیت و استراحت
بسیاری از بیماران مبتلا به آلزایمر دچار اختلال خواب، سرگردانی و رفتارهای دیگر هستند که به نظر نا‌مناسب می‌رسند. تشخیص نیازهای بیماری که چنین رفتارهایی از او سر می‌زند توسط مراقب ضروری است. زیرا اگر منشا این مشکل برطرف نشود ممکن است بیمار بد‌تر شود. خواب کافی و ورزش و فعالیت ضروری هستند و در صورت مختل شدن خواب استفاده از موسیقی، شیر گرم و ماساژ پشت می‌تواند آرامش بخش باشد. همچنین استفاده از یک الگوی منظم فعالیت و ورزش در طی روز می‌تواند به خواب شبانه کمک کند.